Bampro Marine en Probus Maritiem hebben binnenvaart steeds meer te bieden

Bampro Marine en Probus Maritiem hebben binnenvaart steeds meer te bieden

Bampro Marine in Hardinxveld-Giessendam is al vijftig jaar actief als leverancier van communicatiesystemen, vooral in de zeevaart. Het bedrijf is onder leiding van eigenaar Rob Witteveen sinds 2010 sterk gegroeid, zowel in omvang als in het aantal producten dat het levert. Bampro heeft intussen ook een groeiend aandeel in de binnenvaart. Dat aandeel nam verder toe door de overname van Probus Maritiem in Hendrik-Ido-Ambacht per 1 januari 2016. Bampro Marine verhuisde vorig jaar naar een beter geoutilleerde locatie in Hardinxveld en in april dit jaar doet ook Probus Maritiem dat in Ambacht, waar het direct aan de rivier De Noord wordt gevestigd.

“Het blijven twee separate bedrijven”, vertelt Rob Witteveen. De twee bedrijven vullen elkaar aan. Bampro en Probus leveren vergelijkbare diensten, maar zaten niet echt in elkaars vaarwater, zodat de samenwerking complementair is. Het helpt zeker bij de ambitie van Bampro om het productportfolio verder uit te breiden en een compleet pakket van communicatiesystemen aan te bieden aan alle scheepvaart plus de offshore.
Bij Probus heerst een andere cul- tuur dan bij Bampro. “De mede- werkers van Probus plannen hun werk zelf. Bij ons wordt het werk centraal ingedeeld.” Dat heeft te maken met het verschil in omvang van het personeelsbestand. Toen Rob Witteveen Bampro Marine in 2010 overnam, werkten daar acht mensen, nu zijn dat er 28. Probus telt momenteel zes medewerkers, onder wie commercieel directeur Philip Vellekoop, tot begin vorig jaar de eigenaar.

Satellietvolgsysteem

Bampro Marine is van oudsher bekend om de geavanceerde satellietvolgsystemen die in de zeevaart noodzakelijk en in de binnenvaart steeds vaker gewenst zijn om aan boord te beschikken over een goe- de internetverbinding. “Een goede verbinding op zee levert de eigenaar van het schip geld op. Zeker als je eventuele reparaties van het communicatiesysteem op afstand kan regelen en je bespaart op mensen die overgevlogen moeten worden.” De satellietvolgsystemen zullen voor internet nooit de breedbandverbinding bieden zoals we die thuis gewend zijn. “Het is geschikt voor skypen en e-mailen of voor bijvoorbeeld het monitoren van het brandstofverbruik of andere systemen. Dat is ook iets dat zichzelf snel terugverdient.” Er zijn wel vaak noodsystemen aan boord voor als er op afstand door een medewerker van Bampro in het systeem moet worden ingegrepen. Zo’n noodsysteem kan Iridium zijn, waarmee altijd een (vrij kostbare) satellietverbinding kan worden gemaakt. “Dat is altijd nog goedkoper dan een monteur overvliegen.” Vanzelfsprekend worden satellietvolgsystemen gebruikt aan boord van schepen voor de televisieontvangst. Bampro en Probus leveren deze (schotel)antennes ook aan de binnenvaart, en zoals gezegd breidt het productportfolio zich uit. Naast de ‘traditionele’ communicatiemiddelen als marifoon en telefoon biedt Bampro de scheepvaart IT-beheer, WiFi en alle hardware die daarbij hoort, AIS-apparatuur en nieuw is bijvoorbeeld de Bridge-Scout, waarbij de brughoogte wordt gemeten, gebruikmakend van lasertechniek. “Tevens leveren we de Tresco- pc’s, navigatie- en communicatie-apparatuur. We gaan een steeds completer pakket bieden aan de scheepvaart. Dat doen we op verzoek van onze klanten.” In de binnenvaart beperkt dat klantenbestand zich niet tot de passagiersvaart. Ook tankers en drogeladingschepen worden voorzien van moderne apparatuur, die vaak van de tekentafel tot aan de installatie bij Bampro vandaan komen. “We bedienen alles waar een anker aan zit – van jachten tot grote zeeschepen – en ook de offshore boorplatforms.”

Service

Bampro Marine biedt wereldwijd 24/7 service. Dat is nogal wat. Voor een deel is dat te realiseren door op afstand aan boord van de schepen de apparatuur te bedienen. Maar als er fysiek iemand heen moet, dan gebeurt dat ook. Daarvoor heb je wel de geschikte mensen nodig en Rob Witteveen weet als geen ander dat de kwaliteit van het personeel ook de kwaliteit van het bedrijf bepaalt, zeker als het om service gaat. “We zijn tegen de stroom in gegroeid de afgelopen zeven jaar. Dat danken we voor een belangrijk deel aan het personeel. Deze mensen zijn zo loyaal en hebben zoveel inzet… ik denk dat ik mag zeggen dat weinigen het met personeel beter hebben getroffen dan ik. Als ze een week in Frankrijk hebben gewerkt, thuiskomen en de telefoon gaat, staan ze desnoods een uur later hun koffer alweer te pakken om rechtsomkeer te ma- ken. Je begrijpt dat ook het thuis- front die loyaliteit moet delen.” Met name het onderhoud aan passagiersschepen legt tijdens de eerste drie maanden van het jaar veel druk op het personeel van Bampro. “Logisch, want als die schepen in gebruik zijn, kun je aan boord niet veel doen. Het is specialistisch werk, dat laat zich niet opvangen met uitzendkrachten. In die drie maanden wordt het personeel extra zwaar belast. Als dat het hele jaar zou zijn, zou het geen probleem zijn om het personeelsbestand uit te breiden. Maar je kan het niet opvangen met tijdelijke krachten of ZZP’ers. Die zijn vaak gespecialiseerd in één ding, bijvoorbeeld telefonie of tv-systemen. Bij ons moet je van alle markten thuis zijn. We verzorgen zelf de opleiding daarvoor of stimuleren stagiairs opleidingen te volgen, zodat ze theoretisch goed onderbouwd aan de slag kunnen.” Rob Witteveen heeft een achtergrond in de financiële dienstverlening. Hij was vóór hij Bampro overnam financieel directeur en minderheidsaandeelhouder bij een bedrijf.

Plezier

Zijn huidige positie ligt hem beter, al leek de start wel wat hachelijk. “Toen ik in 2010 besloot voor mezelf te beginnen, verklaarde mijn vrouw me voor gek. Het was toen nog crisis. Ik ben ervan uitgegaan dat wat je verdient, minder mag zijn als je maar plezier hebt in je werk.” Dat is een geslaagde instelling gebleken voor Rob Witteveen, en Bampro vaart er wel bij. Nieuwe overnames heeft Rob Witteveen nog niet op het oog.

Bekijk de PDF

Intellian
Sailor
Sea Tel
Iridium
Orlaco